Lilypie Breastfeeding tickers

Thursday, November 5, 2009

STPM 2000


Waktu kat ofis tadi..adalah sembang-sembang tentang ayat yang baik untuk dihafal. Ayat pelindung dari bala bencana dan sebagainya. Dalam sembang-sembang tu aku teringat pula kisah sewaktu di sekolah menengah. Ayat-ayat suci digunakan sepenuhnya sewaktu belajar dulu. Kisah ponteng dan baca ayat tolak bala, cari soalan spot untuk periksa. (sekarang aku rasa macam bidaah pula). Ye la..dah buat salah pas tu guna ayat-ayat tu untuk melepaskan diri dari kantoi dengan cikgu.

Tapi apa yang penting, ia menjadi. Aku dengan sahabat handai (Hamizah, Hasmani, Che Na, Norazirawati, Shaikha, Maria Diana, Mardiana dan Sakinah). Periksa STPM yang semakin dekat buat kitorang pening kepala dan tension nak baca buku. Terlalu banyak rasanya nak baca sampai tak terbaca-baca.

Di tengah malam kitorang bangun tuk membaca. Sambil buat halaqah dan baca Yaasin 3x dan terus kitorang 'spot' kandungan dalam buku. Laman yang tertera dari setiap orang tu lah kami catit dan baca yang tu saja. Alhamdulillah, kebanyakan yang kami 'spot' tu masuk dalam peksa. Mujur la pas peksa. Tapi memang rasa macam bidaah sebab kitorang kurang usaha... mana bleh wat cam tu. So, kalau ada peksa baca lah betul-betul.

Yang ponteng tu sama gak kisahnya...ponteng pas tu nama dah kantoi dengan cikgu..tunggu nak masuk bilik disiplin je. Kitorang dengan menggigil buat halaqah kemudian bacalah Majmu'ul Syarif..terlepas gak kitorang. Tak dipanggil sampai sekarang.... ha ha ha.. kelakar giler kalau ingat. Tu baru sikit...banyak lagi kenangan yang tak boleh aku lupakan sewaktu berhijrah semenjak tahun 1997.... Memang besh giler.

Alhamdulillah, ayat-ayat tu aku amalkan sampai sekarang....terima kasih kepada ustaz, ustazah, cikgu dan sahabat-handai yang mengajarkan aku ayatullah tersebut.

0 comments: